Noen ganger hender det at et brukersted, for eksempel en bank eller et apotek, nekter å godta en fullmakt, selv om den er korrekt utformet og signert. Dette kan oppleves både frustrerende og forvirrende. Her får du en oversikt over hvordan du kan forholde deg til dette og hvilke regler som gjelder.
Digital signering
Enkelte aktører og brukersteder nekter å godta fullmakter når de er digitalt signert, selv om digital signering er like bindende som fysiske signaturer når de er gjort med BankID.
Det finnes altså ikke et generelt krav om at en fullmakt må være fysisk signert med penn på papir. En digitalt signert fullmakt, for eksempel signert med BankID, har samme rettsvirkning som en håndskrevet signatur.
Likebehandling av elektronisk og fysisk signatur er fastsatt i eIDAS-forordningen (EU nr. 910/2014), som er gjennomført som norsk lov.
Hvordan kan en digital signatur verifiseres?
Hvis noen vil sjekke om fullmakten er gyldig kan de skrive inn fullmaktens unike kode på https://verify.justify.no/. Der får de bekreftet om fullmakten er gyldig, utløpt eller trukket tilbake.
Hvis brukerstedet (f.eks. en bank) har fått fullmakten tilsendt er det også enkelt for dem å sjekke at det BankID-signert dokumentet er gyldig, og se hvem som har signert dokumentet i Adobe Acrobat.
Dette er nærmere beskrevet på BankID sine egne nettsider, som du finner her: https://bankid.no/hjelp/slik-sjekker-du-signaturen
Er fullmakten gyldig?
Hvis fullmakten din ikke blir akseptert, bør du uansett sjekke at fullmakten ikke har utløpt eller blitt tilbakekalt. Hvis fullmakten fortsatt er gyldig, kan du be institusjonen om å dobbeltsjekke prosedyrene sine for digitale fullmakter eller kontakte Justify direkte for videre assistanse.
På lenken nedenfor finner du opplysninger om hvordan Justify kan kontaktes: